Четирите печата на Дхарма

Четири характеристики, които определят будизма

През 26 века от живота на Буда будизмът се е превърнал в различни училища и секти. Тъй като будизмът достига до нови региони в Азия, той често поглъща останки от по-стари регионални религии. Много от местните "народни будизми" израснаха, че възприеха Буда и многото емблематични фигури на будисткото изкуство и литература като богове, без значение на тяхното първоначално значение.

Понякога възникваха нови религии, които изглеждаха будистки, но запазиха малко от ученията на Буда.

От друга страна, понякога се появиха нови школи на будизма, които се приближиха към ученията по свежи и здрави нови начини, към неодобрението на традиционалистите. Възниха въпроси - какво отличава будизма като отличителна религия? Кога будизмът всъщност е будизъм?

Тези училища на будизма, основани на ученията на Буда, приемат четирите печата на Дхарма като разграничение между истинския будизъм и "сорта изглежда като будизъм". Освен това, учението, което противоречи на някой от четирите печати, не е истинско будистко учение.

Четирите печата са:

  1. Всички усложнени неща са неотменни.
  2. Всички оцветени емоции са болезнени.
  3. Всички феномени са празни.
  4. Нирвана е мир.

Нека да ги разгледаме един по един.

Всички съчетани неща са непреходни

Всичко, събрано от други неща, ще се разпадне - тостер, сграда, планина, човек. Разписанията може да варират - определено планината може да остане планина в продължение на 10 000 години.

Но дори и 10 000 години не е "винаги". Фактът е, че светът около нас, който изглежда твърд и неподвижен, е в състояние на непрекъснат поток.

Е, разбира се, може да кажете. Защо това е толкова важно за будизма?

Thich Nhat Hanh написа, че несменяемостта прави всичко възможно. Тъй като всичко се променя, има семена и цветя, деца и внуци.

Статичен свят ще бъде мъртъв.

Вниманието на непостоянството ни води до учението на зависимото начало . Всички съчетани неща са част от неограничена мрежа от взаимосвързаност, която се променя непрекъснато. Феномените стават поради условията, създадени от други явления. Елементите се сглобяват и разсейват и се сглобяват отново. Нищо не е отделно от всичко останало.

И накрая, да сме наясно с непреходността на всички съчетани неща, включително и с нас, ни помага да приемем загуба, старост и смърт. Това може да изглежда песимистично, но е реалистично. Ще има загуба, старост и смърт, независимо дали ги приемаме или не.

Всички оцветени емоции са болезнени

Негово светейшество Далай Лама превежда този печат "всички замърсени феномени са от естеството на страданието". Думата "оцветена" или "заразена" се отнася до действия, емоции и мисли, обусловени от егоистична привързаност или от омраза, алчност и невежество.

Дзонсар Кхйенце Ринпоче, китайски лама и режисьор, каза:

"Всички емоции са болка, защото всички те са причина за това, защото те са свързани с дуализма, това е голяма тема, която трябва да обсъдим за известно време." От будистка гледна точка, доколкото има предмет и обект, докато съществува разминаване между обект и обект, стига да се разведете така, за да говорите, стига да смятате, че те са независими и след това функционират като обект и обект, това е емоция, която включва всичко, почти всяка мисъл че имаме. "

Това е така, защото ние се виждаме отделни от другите неща, които ги желаем, или сме отблъснати от тях. Това е учението на Втората благородна истина , която учи, че причината за страданието е жаден или жаден ( танха ). Тъй като разделяме света на обект и обект, аз и всичко останало непрекъснато схващаме неща, които според нас са отделени от нас, за да ни направят щастливи. Но никога нищо не ни задоволява дълго.

Всички феномени са празни

Друг начин да кажа това е, че нищо няма присъщо или присъщо съществуване, включително и самите нас. Това се отнася до учението на анатомана , наричано още анато .

Теореада и Махаяна будистите разбират анатомана малко по-различно. Ученият на Theravada Walpola Rahula обяснява:

"Според учението на Буда, не е правилно да държим мнението, че" нямам самостоятелност "(анихилираща теория), за да поддържам мнението" Аз имам аз "(вечната теория), защото и двете са окови, и двете произтичат от фалшивата идея "АЗ СЪМ".

Правилната позиция по отношение на въпроса за " Анато" е да не се взимат никакви мнения или възгледи, а да се опитат да видят нещата обективно, тъй като са без мисловни проекции, да видят, че това, което наричаме "Аз" или "битие" е само комбинация от физически и умствени агрегати, които работят заедно, взаимозависими в потока на моментна промяна в закона на причината и ефекта, и че няма нищо постоянно, вечно, непроменено и вечно в цялото съществуване. "(Walpola Рахула, това , което Буда преподава , 2-ро издание, 1974 г., стр. 66)

Махаяна будизмът учи доктрината за шунията , или "празнота". Феномените нямат собствено съществуване и са празни от постоянна самоличност. В shunyata, няма реалност, а не реалност; само относителност. Въпреки това, shunyata също е абсолютна реалност, която е всички неща и същества, необявени.

Нирвана е мир

Четвъртият печат понякога е формулиран: "Нирвана е извън крайностите". Уолпола Рахула каза, че "Нирвана е извън всякакви термини за двойственост и относителност, следователно е извън нашите схващания за добро и зло, правилно и погрешно, съществуване и несъществуване". ( Какво научил Буда , стр. 43)

Дзонсар Кхйенце Ринпоче каза: "В много философии или религии крайната цел е нещо, което можеш да задържиш и да задържиш. Крайната цел е единственото нещо, което наистина съществува, но нирвана не е измислена, така че не е нещо да бъдеш се нарича "извън границите". "

Нирвана се определя по различни начини от различните школи на будизма.

Но Буда учи, че Нирвана е извън човешкото концептуализиране или въображение и обезсърчава учениците да не губят време в спекулации за Нирвана.

Това е будизъм

Четирите печати разкриват уникалното за будизма сред всички световни религии. Джонгар Кхйенце Ринпоче казал: "Който държи тези четири [печата] в сърцето си или в главата си и ги размишлява, е будист".